Categories Inspiratie

Waarom een corporate blog wel zinnig is

Wat levert een corporate blog jouw organisatie op?

Je kent herkent vast wel de situatie dat je aan een leidinggevende moet gaan uitleggen waarom de corporate blog nog op de website staat en wat het nu eigenlijk oplevert. Vrijwel iedereen die een communicatiegerelateerde opleiding heeft gevolgd en verantwoordelijk is voor de blog zal zich enigszins op zijn teentjes getrapt voelen. Niet verwonderlijk, want de kans is groot dat je ziel en zaligheid in de geposte artikelen hebt gelegd.

Nu is het belangrijk dat je het hoofd koel houdt. Tijd voor een onderbouwd betoog waarmee de waarde van een blog tot uiting komt. En waarmee je jouw baas weer laat inzien dat een inhoudelijke bijdrage wel degelijk een verschil kan maken.

Ga mee met Google

Tot niet zo heel erg lang geleden was link building de sleutel om traffic naar jouw site een flinke boost te geven. Maar bij Google staan ze niet stil. De nieuwe insteek is om inhoudelijke meerwaarde te creëren om zo een betere ranking te realiseren. Het draait niet meer alleen om keywords. Menselijk gedrag en de manier waarop men jouw blog vindt gaat meetellen in de waardering van Google. Het helpt overigens ook om Google+ te gebruiken om jouw posts te delen. Zo komen we bij argument 1: We bloggen om beter gevonden te worden.

Digitale etalage

We leven in een maatschappij waarin we iedere dag gebombardeerd worden met informatie. We proberen onze weg te vinden in de jungle van blogs, tweets en infographics. De lijst met bladwijzers groeit elke dag. Met bloggen bouw je aan een eigen archief en een zogenaamde digitale etalage. Je hebt vast wel eens een gesprek met een klant gehad dat eindigde met de vraag of je iets kunt opsturen om met andere collega’s te delen. Met informatieve content op je eigen corporate blog kun je ten eerste makkelijk verwijzen naar relevante content, en daarnaast laten zien dat je weet waar je het over hebt. Argument 2 is dan ook: We bloggen om snel en efficiënt informatie te delen met onze klanten.

Word een helpende hand

Internet is een vergaarbak van informatie. We gebruiken het met name om informatie te zoeken en snel antwoord te vinden op vragen. Denk nu eens aan het dienstenpakket van jouw organisatie en de vragen die klanten vaak stellen. Som een paar vragen op en schrijf daar de antwoorden bij. Je hebt nu de basis van een blog die antwoord geeft op veelgestelde vragen. Een inhoudelijk stuk met toegevoegde waarde. Argument 3 is een simpel doch krachtig als je tegenover je baas zit: Praktische content = vertrouwen, vertrouwen = leads, leads = sales.

Blijf scherp

De bescheiden journalistiek die komt kijken bij een corporate blog kan een grote bijdrage leveren voor jouw organisatie zelf. Door verschillende collega’s om de zoveel tijd om een bijdrage te vragen blijf je met zijn allen scherp. Met zachte hand worden de contributors verplicht om met een frisse blik te kijken naar hun dagelijks werk. Je kunt wel roepen dat je innovatief bent, maar het ook echt in praktijk brengen schiet er soms bij in. Daar kun je iets aan doen. Een mooi voorbeeld van de effecten van de ‘verplichte’ journalistiek kwam ik tegen binnen mijn eigen organisatie. Onlangs heeft een blog over beveiliging van websites geleid tot het volledig herzien van veiligheidsprotocollen van de websites die we de afgelopen tijd jaar hebben opgeleverd. Dit leverde een contactmoment op met onze klanten (die overigens bijzonder goed reageerde op dit staaltje proactiviteit), sterk verbeterde beveiliging, en een wake up call voor menig collega. Argument 4: Bloggen versterkt innovatie.

Dit zijn slechts een paar argumenten waarom een corporate blog bijhouden zinnig is voor de organisatie. Succesvol bloggen willen we allemaal. Om kennis te delen, om je creatieve of professionele ei kwijt te kunnen, of om jezelf of een bedrijf in de kijker te spelen. Mocht de corporate blog toch sneuvelen? Bovenstaande punten zijn genoeg reden om ten behoeve van je eigen marketing aan de slag te gaan.

Share

1 comment

Comments are closed.