Categories Inspiratie, Report

Verslag: Print goes Live

Hoe kunnen we print tot leven wekken? Hoe kunnen we de werelden van print- en digitale media met elkaar verbinden? Is print really dead?

Een greep uit de openingsvragen van Jeroen Prang bij het event ‘Print goes Live’. Donderdagavond 27 september stond in het teken van verbinding, passie en focus. Temidden van de Heidelberg-drukinstallaties luisteren ruim 100 bezoekers naar de visie van drie bevlogen sprekers en experts in communicatie. “We leven in chaos. Er is op het moment alleen maar chaos in de digitale wereld.” Ben van den Burg legt ons uit hoe we met deze wereld om kunnen gaan. “Volg de lijn.” Ben maakt de vergelijking met de voor hem zo bekende schaatswereld. Hierin is alles lineair, en eigenlijk willen we dat de hele wereld lineair is, dat we dingen kunnen voorspellen en zien aankomen. Soms komen we een heel eind met het scheppen van orde, maar eigenlijk is dat saai. Je krijgt standaard praatjes met termen ‘passie’ en ‘focus’. Maar we ontkomen er niet aan, de digitale wereld is raar. Niets is meer te voorspellen. Hoe komt dat? Ben beschrijft het als de ‘revenge of the nerds’: de hele wereld is vandaag de dag gemaakt van software, smartphones en tablets. Dit resulteert in een nieuw soort ondernemer en een nieuw soort consument. Het gedeelde kenmerk is dat iedereen online is.

Be Madonna

Hoe blijven we relevant in zo’n rare wereld waar iedereen online is en zijn eigen informatie zoekt? Ben zijn mening luidt als volgt: Verf zelf de toekomst en blijf verrassen. Be Madonna! Aanpassen, aanpassen, aanpassen. De manier om dit te doen is door een boot te bouwen en te gaan varen. De boodschap die Ben ons meegeeft is dat je niet per se met een scheepsbouwer in zee hoeft te gaan om een boot te bouwen. Alles wat je nodig hebt zijn mensen die verlangen naar de zee. Dan komen de oplossingen vanzelf. We moeten stoppen met lineair denken en adapteren aan de veranderende wereld is op het belangrijkste in elke industrie. Durf. Bedenk bizarre dingen, en laat je meevoeren in het experimenten. Omarm slechte ideeën. Je hebt dan per definitie een competitive advantage want niemand anders durft het uit te voeren. We leven in revolutie. Kies net als bij schaatsen op natuurijs voor de route met de wind in de rug.

Campaign enhancer

Gerben Mak betreedt het toneel. “Online is nog steeds in opkomst”, zo begint hij, “maar vreemd genoeg is er vanuit de communicatiebranche nog relatief weinig aandacht voor de inzet van mobiel.” Met indrukwekkende grafieken laat Gerben zien dat mobiel internet gebruik afgelopen jaar desktop heeft ingehaald. Banken zien dat mobiel primair kanaal is om bankzaken te regelen. Wehkamp adverteert al voor 20% via mobiel, KLM investeert ontzettend veel. Het interessante is dat ze zich allemaal hetzelfde realiseren: Mobiel is toevoeging naast print, maar vervangt het niet. Het versterkt print. Augmented Reality (AR), verrijkte realiteit. Met zijn bedrijf ontwikkelt Gerben zogenaamde interactieve print, dat wordt ingezet om conversie van klassieke media te vergroten.

Een iPad wordt aan de beamer gekoppeld en we zien een stapel huis aan huis folders. Met het gebruik van de app Layar komen de folders tot leven. We zien hoe Gerben zijn eigen auto ontwerpt op de tafel, en er verschijnen reclamefilmpjes en levensechte knoppen die direct naar een webshop leiden. Als uitsmijter krijgen we het volgende mee: gebruik AR als campaign enhancer. Als onderdeel van een brede campagne, want zoals gezegd is mobiel een toevoeging van  andere kanalen. Er valt nog veel te ontdekken, zo blijkt. Laten we pionieren.

De laatste spreker is Cherelle de Graaf, manager business development bij NRC. Als je bij een krant werkt lijk je vaak de flauwe opmerking “print is dead” te horen. Maar hoewel steeds meer publicaties online verschijnen is de krant nog steeds in leven. Ook in de uitgeverij-business zien we dat online de bestaande producten versterkt. NRC Next is mede door online inspanningen een “booming” titel. Lezers zijn nog steeds op zoek naar verdieping, en dat zoeken ze nu ook via online kanalen. Echter, je moet scherp blijven. Zonder productontwikkeling ben je nergens. Bij NRC blijft men in print geloven. Vanaf de eerste week van oktober lanceert het bedrijf twee nieuwe katernen: ‘Amsterdam’ (pilot om bij succes ook in andere steden te starten) en ‘Offline’ (met een knipoog naar de ontwikkelingen op online gebied).

Now what?

Hoe kunnen we de toekomst aan? Wat zijn de perspectieven voor een traditionele uitgeverij? Zoals we al eerder hoorden vanavond is ook Cherelle van mening dat de consument verandert. Voor NRC is de vraag nu je nieuws in een relevant in een relevant Umfelt kunt plaatsen. De consument wil wel betalen, maar alleen voor relevante content. Tegelijkertijd is ROI belangrijker dan ooit. Om als uitgever te kunnen blijven bestaan dien je te weten hoe je consument bereikt, en hoe je targets van adverteerders kunt bereiken.

De rol van NRC verandert in die van een consultant. Let wel, een uitgever is geen mediabureau of marketingbureau, maar een facilitator die het verbinden van adverteerders met creatieve partijen. Dit noemt Cherelle ‘Bettertogether’. Daarnaast begeleidt NRC klanten met het toevoegen aan een beleving aan de advertentie. Als uitgever ben je nu een meedenker over totaalconcepten. Vroeger verkocht je advertenties, nu verkoop je een beleving, bijvoorbeeld via live ontmoetingen. We leven in een wereld waar verbinding van groepen centraal staat, en waarin print de aanjager is van gedeelde ervaringen.

En aan het eind van deze avond lijkt onze chaotische wereld toch een klein beetje overzichtelijker geworden. Print blijft.

Share