Categories Inspiratie

Social Media strategie: hoe werkt dat?

Je hebt besloten dat je iets gaat doen met social media. Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Pinterest, genoeg platforms om uit te kiezen. Profielen aanmaken is de eerste stap. Daarna begint het echte werk.

En vergis je niet. Het is echt werk. Hier vind je tips om het leuk te houden.

Maak een kritische keuze

Je hoeft niet van alle kanalen gebruik te maken ook al zijn ze beschikbaar. Probeer eerst stil te staan bij hoe je doelgroep eruit ziet, en waar ze te vinden zijn. Het is bekend dat als Facebook een land zou zijn, dat het netwerk het grootste land ter wereld zou zijn. Een onmetelijke groep van potentieel bereik, maar onthoud dat het om bruto bereik gaat. Schieten met hagel is zelden effectief. Als je niet precies weet welk kanaal je het beste kunt gebruiken, kijk dan naar wat anderen in jouw branche doen. Heb je een bedrijf in mode of misschien in de creatieve industrie? Maak Pinterest en Instagram dan onderdeel van je strategie. Richt je je vooral op een zakelijke markt? Overweeg om LinkedIn te gebruiken. Ben je horeca-ondernemer? Facebook is bij uitstek het sociale medium om interactie op te zoeken. Deze keuze is het begin van je social media strategie.

Wees sociaal via social

Berichten versturen is eenvoudig, maar je boekt resultaat met een dialoog. Wees dus reactief. Luister naar de doelgroep en reageer op hun feedback. Houd in de gaten wat er over je gezegd wordt en reageer op tijd. Als jouw volgers de moeite nemen om informatie te delen of te waarderen, doe dat dan ook voor hen. Durf in te gaan op zowel kritische als vriendelijke reacties.

Blijf actief

Als je een gesprek begint kun je niet zomaar weglopen. Zo werkt het ook met social media. Vanaf het moment dat je begint met posten is er een dialoog gestart en kun je daar eigenlijk niet zomaar mee stoppen. Velen zijn het er over eens: publiceer regelmatig. De regelmaat kun je zelf bepalen, maar houd rekening met hoe vluchtig berichten via social media kunnen zijn. Een Twitterbericht heeft een gemiddelde levensduur van hooguit een uur. Met meerdere tweets per dag vergroot je de kans dat je wordt opgemerkt. Zo gelden er voor verschillende kanalen verschillende frequenties. Harde regels bestaan niet, sorry. Om te bepalen wat het beste werkt kijk je naar de reacties van je doelgroep, maar ook wat er mogelijk is vanuit jouw organisatie. Zoals gezegd, meedoen op social media is echt werk en kost tijd.

Meten is weten

Probeer inzicht te krijgen in de effecten van jouw inspanningen op social media. Facebook Insights en Google Analytics kunnen je helpen om kennis te vergaren rondom hoe jouw doelgroep reageert op wat je post. Als je de doelgroep nog moet leren kennen is het een goed idee om met enige structuur te gaan testen welke soort berichten de meeste betrokkenheid ontlokken. Zoals zojuist beschreven kun je veel inspiratie halen uit je directe omgeving. Kijk wat concurrenten doen en probeer met een eigen twist een eigen strategie op te zetten. In de praktijk merk je snel genoeg wat wel en niet werkt. Zoals altijd belangrijk is bij experimenten kun je het beste zorgen voor een overzichtelijke hoeveelheid variabelen. Als je wilt kijken hoe mensen reageren op frequentie kun je die bijvoorbeeld voor een maand constant houden en in de maand daarop aanpassen. Aan het eind van die maand leg je de statistieken naast elkaar en heb je waardevolle en representatieve informatie. Als je bezig bent met het toetsen van frequentie is het aan te raden om andere variabelen zoals de tone of voice, of de beeldentaal niet aan te passen. Elke aanpassing kan een effect hebben, en dat betekent dat de resultaten van je analyse minder precies worden. Statistiek kan soms abstract zijn, maar Facebook en Google hebben hun analysesoftware redelijk laagdrempelig gehouden om jou te helpen om hoofdzaken van bijzaken te scheiden.

Planning

Nog een tip om social media leuk te houden is om een planning op te stellen voor posts, tweets en blogs. Zo loop je niet achter de feiten aan en hoef je ook niet elke dag achter de tekentafel te kruipen om iets nieuws te verzinnen. Met publishing tools zoals Hootsuite, WordPress of Facebook kun je weken of zelfs maanden voorwerk doen en je volledig richten op analyse en reacties van volgers. Het is vele malen effectiever om een ochtend of een middag met een paar mensen content voor te bereiden voor een aantal weken vooruit, dan iedere dag nog even een berichtje te verzinnen. Hoe plan je zoiets? Wat zijn handvatten? Denk allereerst aan seizoensgerelateerde content: kerst, zomer, pasen, winter, Sinterklaas, voorjaar, noem maar op. Daarnaast haal je inspiratie uit je eigen organisatie: product launches, nieuwe collega’s, stageopdrachten, kennisdeling. Kortom genoeg om over te schrijven zonder dit ad hoc geregeld hoeft te worden.

Communicatieplan

In mijn optiek leg je iedere social media strategie vast in een communicatieplan. Dit hoeft geen boekwerk te zijn van tientallen pagina’s. Als het maar in grote lijnen overzicht geeft in wie de doelgroep is, welke kanalen je gaat inzetten, wat de boodschap wordt en wanneer je gaat communiceren. Een mooi praktisch voorbeeld is het Big Brand Moments framework. Doelstellingen en een doorlooptijd helpen je om te kunnen evalueren en evolueren. Verbeter jezelf en daarmee de dialoog met de doelgroep.

 

Share