Categories

Een miniserie infographics voor FoamLab

  • Client

    FoamLab

  • Services

    Graphic Design, Printproductie

FoamLab is Foam’s eigen inhouse team van getalenteerde denkers & makers. FoamLab is een traineeship voor jonge professionals en biedt relevante werkervaring binnen het museum. Het team bestaat uit acht jonge, net afgestudeerde creatieven met verschillende achtergronden, variërend van modeontwerpster tot fotograaf en van grafisch ontwerper tot planoloog. FoamLab werkt in, voor en samen met Foam om het museum van binnenuit te vernieuwen!

DIT ZIJN DE FOAMLAB INFOGRAPHICS 2011:

“FOAM IS…”
De FoamLabbers waren op zoek naar een overzichtelijke samenvatting van wat het museum voor hen en voor Amsterdam betekent. We kregen een berg geprinte en digitale documentatie, bestaande uit communicatieplannen, persberichten, visionaire schrijfsels en toeristische informatie wat het startpunt vormde van het vinden van de rode draad. Na puzzelen, markeren en samenvatten hebben we er voor gekozen om de rode draad te gaan uitbeelden en alles waar Foam voor staat terug te laten komen in een typografisch design. Het resultaat is een met de hand opgemaakte infographic die precies vertelt wat het moet vertellen.
FoamLab Infographic - FOAM is
“ANTON CORBIJN”
In het fotografiemuseum was vanaf 23 juni 2011 een expositie te zien van het nieuwste fotografische project van Anton Corbijn. Hij fotografeerde enkele van zijn favoriete kunstenaars, onder wie Iggy Pop, Alexander McQueen, Karel Appel en Gerhard Richter.  De liefde van Corbijn voor muzikale en creatieve geesten was al langer bekend. Door zijn samenwerking met Captain Beefheart (Don van Vliet, muzikant en schilder) werd hij zich ook meer bewust van zijn liefde voor schilders. Het project werd er ook door gestimuleerd dat de grootvader van Corbijn kunstschilder was. Op de tentoonstelling, die tot en met 1 september te zien was, zijn zwart-witportretten te zien. De tentoonstelling was Inwards en Onwards getiteld (ANP). Deze infographic illustreert de artistieke periodes van Corbijn. In opdracht van FoamLab ontwikkelden we een A0-posterformaat van de creatie die tijdens de feestelijke opening te zien was in het museum.
FoamLab Infographic - Anton Corbijn
“BRANDING A MUSEUM”
In 2011 stond de culturele sector in Nederland enorm onder druk door bezuinigingen op subsidies door de overheid. Musea, toneelgroepen en andere culturele instellingen kwamen daarmee voor de uitdaging te staan om extra inkomsten te gaan genereren en een commerciële pet op te gaan zetten.
Deze uitwerking binnen de serie FoamLab Infographics beschrijft onder andere het  succesverhaal van het Metropolitan Museum of Art en laat in vogelvlucht zien wat je als museum kunt doen om extra inkomsten te realiseren. De infographic “Branding a Museum” was te zien tijdens de Amsterdamse Museumnacht van 2011 in het fotografiemuseum Foam in Amsterdam.
FoamLab Infographic - Branding a Museum
Share