Categories Geen categorie

LinkedIn voor bedrijven

Meer dan vacatures

Een van de eerste dingen waar je waarschijnlijk aan denkt als je de woorden ‘bedrijven’ en ‘LinkedIn’ noemt is vacatures. Best logisch want aan het eind van afgelopen jaar stonden er 3 miljoen vacatures online op het netwerk. Overigens was dat 10 keer zoveel dan het aantal van een jaar daar voor. We scharen de netwerksite onder social media en met 347 miljoen gebruikers is dat ook een van de grootste online platforms ter wereld. Een enorm potentieel bereik bij doelgroepen die in theorie specifiek benaderd kunnen worden. Waar liggen voor bedrijven commerciële kansen door LinkedIn als meer dan een vacaturebank te zien?

De kracht van de bedrijfspagina

Bekend voor velen, onderschoven kindje bij nog veel meer. LinkedIn ontwikkelt deze pagina constant door. Waar voorheen diensten toegevoegd konden worden, is er nu ruimte om showcase pagina’s aan te maken. Een uitgebreidere versie van de dienstpagina’s vind ik zelf, met meer ruimte om ook visuele ondersteuning toe te voegen. Het is een aanrader om er voor te zorgen dat de bedrijfspagina netjes is ingevuld (logo, icoon, headers, omschrijving van het bedrijf, specialismen en ook gerelateerde groepen). Ook het linken naar andere online aanwezigheid is een praktische tip om de fundering van de bedrijfspagina te leggen.

Het is geen hogere wiskunde om dit toe te voegen. LinkedIn helpt je met een eenvoudige set invulvelden en tooltips. Houd echter altijd in je achterhoofd dat je een consistent verhaal uitdraagt via verschillende online kanalen. Als je een heldere corporate story hebt, kopieer die dan ook naar de bedrijfspagina. Discrepantie tussen teksten op verschillende online plekken leidt tot verwarring. De kracht van een bedrijfspagina is dat je snel een gedegen eerste indruk kunt maken bij geïnteresseerde stakeholders. De exercitie van het inrichten van de bedrijfspagina is bedoeld om te informeren en om een visitekaartje te creëren.

Okay leuk, het visitekaartje is klaar

Meer dan de helft van de ZZP’ers in Nederland gebruikt LinkedIn lang niet alleen om aan nieuwe klussen te komen (zie ook de ZZP-barometer hieronder). Steeds meer professionals zien kansen op gebied van personal branding om zichzelf als specialist in de markt te zetten. Als bedrijf is het soms lastig om hetzelfde te doen. Het kost geld en tijd om iemand hiermee bezig te laten zijn, en het is niet altijd even duidelijk hoe zich dit terug gaat verdienen. Toch is het trekken van volgers een verrijking van de bedrijfspagina.

Door activiteit te laten zien straal je als bedrijf uit dat je niet alleen druk bent met ondernemen, maar ook actief bent in het delen van kennis. Hoe ga je volgers trekken? Net zoals al die ZZP’ers dat doen: door bijdragen te leveren in groepen, door status updates te delen, door te reageren op relevante en vakgerelateerde posts. Content hoef je trouwens niet apart voor LinkedIn te gaan schrijven. Gebruik bijvoorbeeld de posts van je corporate blog (zie ook “Waarom een corporate blog wel zinnig is”) of deel content die vakgenoten hebben geplaatst.

Activiteit plannen en vasthouden

Het is een illusie (denk ik) dat je het bijhouden van een LinkedIn-pagina voor bedrijven zomaar bij iemand in je organisatie in de schoenen kunt schuiven. Mijn advies is om activiteit in grote lijnen vast te leggen in een communicatieplan en er iemand specifiek verantwoordelijk voor te maken. Doe een nul-meting voordat je begint en laat maandelijks verslag uitbrengen aan het management en aan collega’s om de betrokkenheid hoog te houden. Hiermee stimuleer je andere collega’s om ook deel te nemen in de dialoog. Met zachte hand stuur je zo een heel team in de richting van actief gebruik van LinkedIn en de promotie van jouw organisatie. Een paar punten als houvast voor de strategische planning van activiteit:

  • Zoek naar groepen met onderwerpen die voor de organisatie relevant zijn
  • Haak in op trends en creëer eventueel zelf content
  • Neem deel aan discussies. Let op: promotie/inhoudelijke-bijdrage-ratio zou ongeveer 20%-80% moeten zijn. In andere woorden, je mag maximaal 1 op de 4 berichten commercieel insteken, de rest moet gericht zijn op kennisdeling, anders ben je niet meer geloofwaardig.
  • Volg een selectie van channels en interessante influencers
  • Motiveer en enthousiasmeer collega’s om hetzelfde te doen
  • Kortom, maak het social!

Monitoring

Voor zowel de persoon die je verantwoordelijk maakt voor de activiteit rondom de LinkedIn voor bedrijven als voor jezelf is monitoring van belang. Met losse flodders schieten heeft geen zin. Statistiek vertelt je een hoop over hoe volgers op je reageren en welke topics wel en niet interessant genoeg zijn om vervolg te geven. Worden volgers klanten? De kans bestaat, garanties niet. LinkedIn een plekje geven binnen de communicatiemix versterkt in ieder geval de online aanwezigheid en draagt bij aan het versterken van een kennispositie. Is het voor alle organisaties nuttig om hier mee aan de slag te gaan? Zeker niet. Vooral organisaties die in de hoek van Professional Services actief zijn hebben baat bij strategische inzet. Dit ten eerste omdat kennis delen steeds meer gemeengoed wordt binnen de branche, daarnaast omdat het grootste deel van de actieve LinkedIn-gebruiker zich in die branche bewegen.

Ook interessant – de ZZP Barometer 2014

ZZP Barometer – Themarapport Social Media en Netwerken

Share