Categories Inspiratie

Digital publishing: online magazines

We kennen digital publishing tegenwoordig als het online publiceren van magazines, folders, brochures en nog veel meer. Het is al een paar jaar een hot topic en marketeers, contentmanagers, communicatieprofessionals en designers lopen er mee weg.

Het Alkmaarse bedrijf Instamagazine heeft de stap naar Amerika gewaagd en het Scandinavische Readymag beschikt over een levendige community aan internationale designers die hun kennis en kunde met elkaar delen. Er zijn diverse online tools en bedrijven die software aanbieden om zelf aan de slag te gaan met het publiceren van hun online magazine. Met deze blog werpen we licht op de geschiedenis van digital publishing en delen we onze ervaringen met de vorm van publiceren. Het is niet precies duidelijk wie er als eerste met de term is gekomen, maar digital publishing als alternatief voor hard copy publicaties wordt geassocieerd met de opkomst van de eerst ePubs (electronic publications). Het vrije en open publicatieformat is ontwikkeld door het International Digital Publishing Forum ook wel bekend als IDPF. Een ePub is een bestaand of nieuw leesboek of artikel dat in een digitaal en reflowable format wordt ontwikkeld voor weergave op e-readers. Reflowable betekent dat de presentatie en de inhoud door de lezer kan worden aangepast aan de e-reader. Aanpassingen gaan niet verder dan het aanpassen van de lettergrootte, regelafstand, het lettertype en de breedte van de marge. Deze functies zijn gericht op het creëen van een perfecte leeservaring.

Onze eerste ePub

In 2010 maakten we onze eerste commerciële ePub. Als spinoff van de fysieke publicatie This is the And, ontwikkelden we versie die geschikt was voor de beschikbare e-readers van die tijd. Een uitdaging om vorm te geven omdat afbeeldingen allemaal inline toegevoegd dienden te worden. Echt veel ruimte voor kleuren of foto’s hadden we niet omdat er nog maar een paar e-readers op de markt waren die dat ondersteunden. De opdrachtgever was net zo nieuwsgierig naar deze manier van publiceren als wij, dus we hebben veel tijd in studie naar gebruikerservaring kunnen stoppen. Daarnaast leerden we al doende hoe we een digitale versie dichtbij het gevoel van een gedrukte versie konden houden.

Nadien heeft digital publishing een vlucht genomen. Adobe introduceerde meer mogelijkheden om interactiviteit toe te voegen aan designs, ePubs met fixed layout claimden hun plaats in de wereld van digitale prentenboeken. Interactieve PDF-bestanden bieden daarnaast steeds meer mogelijkheden tot interactie en animatie. Als we het over PDF-documenten hebben komen ook platforms als ISSUE nog om de hoek kijken. Online plekken waar je een compleet print-design kunt uploaden en verrijken met een extra laag van animatie en hyperlinks, zoals paginatransities en verwijzingen naar andere online bronnen.

Online magazines en de brievenbus

Maar daarmee zijn we er nog niet. Velen associëren digital publishing vandaag de dag met magazines. Waar men eerst nog tegen mooi opgemaakte blogs aanschuurde, zijn we nu op het niveau dat een magazine een online ervaring op zich is geworden. Geen kolommen met tekst, maar een interactieve, rijkgeïlustreerde omgeving waar je als lezer ingetrokken kunt worden. Online publiceren heeft een hoop voordelen. Zo bespaar je aanzienlijk in productiekosten. Ook heeft het de potentie om een wereldwijd publiek te bereiken, zeker als je in meerdere talen publiceert. De vraag is echter of een online magazine het met al haar populariteit gaat winnen van een fysiek blad. Net als bij de e-reader zijn er genoeg mensen die graag een blad of een boek werkelijk in hun handen willen houden. Het feit dat we in Nederland op moment van schrijven volgens het Commisariaat van de Media nog meer dan 100 verschillende tijdschrifttitels in de schappen liggen laat volgens ons wel zien dat een gedrukt examplaar nog steeds gewild is. Stiekem vinden we het met zijn allen best leuk om elke week de Donald Duck weer in de brievenbus te krijgen, zo denken wij.

Een voorbeeld-case: Yamaha Motor Europe Insider Lifestyle Magazine

Goed, statemement made. Print blijft leven (we geloven nog steeds in het gevoel van papier, zoals eerder ook gemeld op onze site). Hebben we dan een mooi voorbeeld van een hybride publicatie? Jazeker. We nemen een duik in de lifestylecategorie van bladen maken. In opdracht van een internationaal communicatie- en PR-bureau werkten we voor Yamaha Motor Europe aan het jaarlijkse magazine Insider Lifestyle Magazine. We werkten eerst aan de papieren editie. Copy en beeld kwam bij elkaar, de plank werd ingedeeld en de designs gemaakt, zoals dat bij een productie heel gebruikelijk is. Alleen hielden we er nu bij iedere design-keuze rekening mee dat het ontwerp een online verschijningsvorm moest krijgen.

Basisprincipes voor het maken van online magazines

Er zijn een aantal basisprincipes waar je rekening mee moet houden. Een van de belangrijkste zaken is responsive design. Waar een ePub reflowable was hebben we nu te maken met de weergave van een publicatie op verschillende apparaten, zoals desktop, tablet en mobile. Daarom hebben we gekozen om de software van Readymag te gebruiken om gericht op drie schermweergaven te kunnen ontwerpen.

Keuze voor lettertypegebruik is ook iets om bij stil te staan. Het kan in je voordeel werken om al in de initiële fase van design van het papieren magazine te kiezen voor Google fonts. Zo ben je er zeker van dat het hele typografische element van de publicatie consistent uitgedragen wordt over verschillende platforms en weergaven.

Beeldmateriaal is online en offline net zo belangrijk. Het enige verschil met ontwerpen voor een online medium is dat beeldmateriaal zoveel mogelijk gecomprimeerd moet zijn. Onderdeel van de gebruikerservaring is een vlotte weergave van je magazine. Zwaar beeldmateriaal kan leiden tot trage weergave, en nog erger, het verliezen van lezers. Voor print is groot, groter, grootst natuurlijk het uitgangspunt. Onderschat daarom niet de hoeveelheid tijd die nodig is om al het gebruikte beeldmateriaal te comprimeren.

Een ander aandachtspunt is animatie. Geniet maar animeer met mate. Iedereen heeft wel eens een powerpointpresentatie bijgewoond die vol is gestopt met zo ongeveer ieder mogelijk effect dat beschikbaar is. Doe dat niet. Animeer omdat het waarde en beleving toevoegd en niet omdat het kan. Beperk je tot titels, cover-foto’s en hovers en laat het daarbij. Eenvoud siert en als het goed is brengt het initiële ontwerp al genoeg emotie teweeg bij de lezer.

Tijd voor plaatjes en voorbeelden

Insider Lifestyle Magazine 2017 verscheen in 12 talen en is verspreid naar officiële Yamaha Motor dealerships in heel Europa. Het online magazine is ook in 12 talen verschenen (lees: 12 keer opgemaakt). Een klus waar heel wat aandacht en liefde in is gestopt door een heel team van copywriters, designers en DTP’ers. We laten je graag een paar beelden zien van de designs. Wil je het magazine online ervaren? Bekijk dan de Readymag-versie van het blad.

Share