Categories Inspiratie

Digital design tips – foto’s en typografie

We zien het steeds meer: mooie landingspagina’s met slechts een foto en een korte kreet.

Doorgaans mooi vormgegeven en om toch wat onduidelijke redenen volledig in balans. In deze blog kijken we naar waarom sommige dingen simpelweg kloppen en sommige dingen niet, en krijgen we inzicht in wat mobile browsing betekent voor design.

WHOOOOOSH

Snel, snel, snel. We consumeren media in zo’n ontzettend tempo dat het bijna niet meer leuk is om als copywriter te werken. Althans niet als copywriter die als solo-artiest probeert te werken. Als communicatieprofessionals moeten we teams gaan vormen om online relevant te blijven. Eerder schreef ik over het belang van bloggen, vandaag wil ik dat aanvullen met de kracht van beeldmateriaal en typografische elementen. Onze smartphones en tablets zijn langzamerhand onze beste vrienden geworden en door de impact van social networks zoals Facebook, Pinterest, Instagram en YouTube worden we steeds meer aangemoedigd om visueel te surfen. Oneindig scrollen is al lang niet meer vreemd, en het liefst zien we plaatjes. Plaatjes, plaatjes, plaatjes.

Authenticiteit

Als gevolg van al die social media kanalen lijkt het erop dat we als consument een hang naar vroeger krijgen. Een hang naar authenticiteit zouden we ook wel kunnen zeggen. Op Pinterest wordt er collectief gepost over zelfgemaakte creaties en is Home Inspiration een vergaarbak van tips en trucs om je eigen huis low budget en met gevoel voor het milieu gezellig te maken. Huisgemaakte gerechten, gemaakt van groente en fruit uit eigen tuin worden smaakvol in beeld gebracht. Als je zelf niet zo handig denkt te zijn, maar wel wilt meedoen kun je doorklikken naar Etsy. Kortom genoeg mogelijkheid om authenticiteit op te slurpen en uit te dragen. Omdat ik schrijf vanuit het perspectief van zowel designer als marketeer vind ik dit bijzonder interessant. Hoe zou je kunnen inhaken op deze trend? Laten we om ons heen gaan kijken en digital design tips formuleren.

2-o

Formaat

We slaan de stap van tekstcreatie in deze over en gaan direct door naar de kracht van beeldmateriaal. Allereerst is het zaak dat je rekening gaat houden met formaten en uitsneden. Op smartphones is een vierkant formaat donders effectief. Instagram heeft er een business van gemaakt, ook op Pinterest is een tegel-indeling een trend geworden. Daarbij is een vierkante verhouding een efficiënte manier om het beeldscherm te benutten en nog ruimte te houden voor de eerste paar regels tekst. In websites en applicaties wordt een portrait-indeling vaak beeldvullend gebruikt in combinatie met een typografisch element.

Stijl van fotografie

De invloed van mobile photography is onontkoombaar. Echte mensen, zelfgemaakte items, fraai uitgewerkte gerechten, relaxte sferen, en foto’s vanuit first-person perspectief. Dit is een greep uit naar wat er online op dit moment gebeurt, waar stock-websites hun pijlen op richten en waar social network sites op draaien. Naar mijn idee is het een gemiste kans om niet mee te gaan in deze stijl. Online trends zijn moeilijk te voorspellen, maar het toenemende gebruik van beeldmateriaal lijkt erop te duiden dat de ‘gemiddelde internetgebruiker’ – excusez le mot – steeds meer waarde lijkt te hechten aan een ‘echte’ visuals. Geen modellen, geen commercieel gevoel.

Typografie

De balans tussen typografie en fotografie is iets dat je moet aanvoelen. Er zijn echter een paar vuistregels die je mee kunt nemen als je zelf aan de slag gaat met beeldbewerking. Een daarvan is om kleurvlakken te gebruiken. Die kunnen semitransparant zijn, of een volle kleur. Op die manier trek je niet alleen het oog van de kijker naar de tekst, maar heb je ook nooit problemen met contrast. Dat is het volgende punt. Let op contrast: gebruik witte tekst over kleur en andersom. Verder kun je spelen font weights, ofwel de dikte van de letters. Kijk ook goed naar de sfeer van de foto als je een lettertype uitkiest. Handgeschreven letters zijn helemaal hip, maar hoeven niet per definitie aan te sluiten bij de rest van je online content.

Goed dan, genoeg geschreven. Tijd om plaatjes te kijken en inspiratie te delen!

42_Merriment & Sentiment 1160x772

supertramp-01-o

new-5-o

butternut1-o

update-o

marketingnew3-o

2-o-1

parlour2-o

header-2-01-o

hudson-ny_1-o

 

Share